Παρασκευή, 25 Νοεμβρίου 2016

Ουρές για την «ντεμί» Black Friday και οι «ποδοπατημένοι» εργαζόμενοι

Με ουρές έξω από τα καταστήματα με ηλεκτρονικά είδη ξεκίνησε η ελληνική Black Friday για πρώτη φορά όπου δεν λείπουν και οι αντιδράσεις. Η μεγάλη διαφημιστική καμπάνια για το θεσμό αλλά και οι εκπτώσεις οδήγησαν από τα ξημερώματα, το καταναλωτικό κοινό έξω από καταστήματα και η ταλαιπωρία όλων των «συμμετεχόντων» όπως αποκαλύπτουν οι πρώτες εικόνες θα είναι μεγάλη Ορισμένες εταιρείες ξεκίνησαν ήδη από χθες Πέμπτη τις προσφορές και μερικές θα συνεχίσουν τις προσφορές και το Σάββατο.  Ωστόσο αν και ο θεσμός στην Αμερική προβλέπει εκπτώσεις σε όλο το εμπόρευμα των καταστημάτων, στην χώρα μας οι έμποροι στην πλειονότητα τους, επέλεξαν τις προσφορές σε συγκεκριμένα είδη που θέλουν να ξεστοκάρουν. Οι καταναλωτές θα ταλαιπωρηθούν από τις ουρές αλλά οι εργαζόμενοι στα καταστήματα αντιμέτωποι με πλήθη πελατών που θα θέλουν μέσα στον πανζουρλισμό να εξυπηρετηθούν κάτι που θα καταστεί αδύνατον με τα νεύρα να σπάνε και στο τέλος ενώ οι εταιρείες θα βλέπουν τους τζίρους τους να ανεβαίνουν οι εργαζόμενοι τους «κινδυνεύουν» να γίνουν σάκος του μποξ από τους δικαιολογημένα οργισμένους πελάτες, Η εφημερίδα «Αυγή» υποστηρίζει πως «μαυρίζοντας ακόμη πιο πολύ τη ζωή των εργαζομένων, μεγάλες αλυσίδες καταστημάτων και παραρτήματα πολυεθνικών κολοσσών εισάγουν στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης έναν θεσμό καταναλωτικού παροξυσμού». Ουρές στην Κρήτη: «Σε μια εποχή που η μείωση της αγοραστικής δύναμης των πολιτών έχει μετατρέψει την πλειονότητα των καταναλωτών σε ‘‘κυνηγό προσφορών’’, τα πολυκαταστήματα εφαρμόζουν τον θεσμό της Black Friday σε μια προσπάθεια να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, το οποίο μόνο αυτές έχουν τη δυνατότητα να διατηρούν, στοχεύοντας παράλληλα στον ακόμα μεγαλύτερο περιορισμό του μεριδίου των ‘‘μικρών’’ ανταγωνιστών τους», προσθέτει. Παράλληλα, στο ρεπορτάζ της, περιλαμβάνει και αντιδράσεις της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Υπαλλήλων Ελλάδος που σε ανακοίνωσή της αναφέρει:«η Μαύρη Παρασκευή είναι εντελώς αμερικάνικος θεσμός, ο οποίος υποτίθεται ότι κηρύσσει την έναρξη των χριστουγεννιάτικων αγορών και προκαλεί υστερία στους καταναλωτές (κυρίως χαμηλής αγοραστικής δύναμης) με τις «απίθανες προσφορές». Στην ουσία, η Μαύρη Παρασκευή στοιβάζει αξημέρωτα έξω από τα καταστήματα πλήθη καταναλωτών, που στο τέλος ποδοπατούνται μεταξύ τους για να αγοράσουν, ενώ οι εργαζόμενοι βρίσκονται να είναι ακόμα μια φορά τα εξιλαστήρια θύματα της εργασιακής δουλείας. Όλα αυτά στο βωμό του κέρδους και του ανταγωνισμού των μεγάλων εμπόρων, οι οποίοι θέλουν να συγκεντρώσουν όσο το δυνατό μεγαλύτερο τζίρο από μια αγορά που δεν έχει εισοδήματα, από μια αγορά όπου η φτώχεια και η ανεργία κάνουν τη μεγάλη πλειοψηφία των καταναλωτών “κυνηγό προσφορών”». Η ομοσπονδία δηλώνει ότι καταγγέλλει αυτές τις ξενόφερτες και επιθετικές στρατηγικές πωλήσεων, τύπου Black Friday, «που εισάγουν οι μεγαλοεργοδότες», και οι οποίες, «όχι μόνο καταστρέφουν τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο, αλλά επιπλέον εκμεταλλεύονται καταναλωτές και εργαζόμενους, που καλούνται να είναι συνεχώς ελαστικά εργαζόμενοι». Τέλος, η ομοσπονδία δεσμεύεται ότι μαζί με τα σωματεία και τους εργαζόμενους, «θα συνεχίσει να αγωνίζεται για να υπάρξει ισορροπημένη, ορθολογική και δίκαιη ρύθμιση της λειτουργίας των καταστημάτων, αλλά και ρύθμιση των εργασιακών σχέσεων μέσα από την επαναφορά της ΕΓΣΣΕ και των κλαδικών συλλογικών συμβάσεων, που θα είναι υποχρεωτικές για όλους τους εργοδότες». Κατά της Black Friday τάσσεται ο ΣΥΡΙΖΑ κάνοντας λόγο για υιοθέτηση από την χώρα μας μιας «αμερικανιάς». «Τώρα και στην Ελλάδα μια «αμερικανιά», το Black Friday, που εξυπηρετεί μόνο τις πολυεθνικές αλυσίδες παραγωγής και εμπορίου, οι οποίες δημιουργούν μια ακόμη ευκαιρία να ξεπουλήσουν το μεγάλο τους στοκ, που μόνο αυτές έχουν την δυνατότητα να διατηρούν και με προφανή στόχο τη μεγαλύτερη συρρίκνωση των επιχειρηματικών δυνατοτήτων των μικρομεσαίων επιχειρήσεων» αναφέρει το Τμήμα Μικρομεσαίων του ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας. «Άλλωστε στην περίοδο της επταετούς ύφεσης και λιτότητας, οι πολυεθνικές αλυσίδες αποδεδειγμένα είναι οι μόνες που παρουσιάζουν άνοδο στον όγκο λιανικών πωλήσεων ενώ οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαρκώς συρρικνώνονται» σχολιάζει. Μάλιστα σημειώνει ότι «παρά την προσπάθεια που γίνεται από γνωστά ΜΜΕ και διαδικτυακές σελίδες να παρουσιάσουν τη Μαύρη Παρασκευή ως την υποτιθέμενη "γιορτή του εμπορίου", εφιστούμε την προσοχή στους καταναλωτές να μη παραπλανηθούν στηρίζοντας μια εικονική έκπτωση πολυεθνικών αλυσίδων και τους υπενθυμίζουμε να ενισχύουν πάντα τις τοπικές τους αγορές και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες για χρόνια υπήρξαν η ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας». Ο ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας, θεωρεί δε ότι «είναι υποχρέωση των μικρών επιχειρήσεων και των επαγγελματιών να αντισταθούν σε πρότυπα και όρους που επιβαρύνουν την αξιοπρέπεια και την φυσική τους ύπαρξη. Η ελληνική κοινωνία δεν πρέπει να γίνει ο κάδος των σκουπιδιών των ομίλων υπερπαραγωγής, αμφιβόλου ποιότητας και διαδικασιών παραγωγής, «επώνυμων» προϊόντων». Το Τμήμα Μικρομεσαίων ΣΥΡΙΖΑ Μαγνησίας εκδηλώνει «την αντίθεσή του στις πρακτικές περαιτέρω απαξίωσης της ζωής μας», μιλά για «στρεβλώσεις που προκαλούν τέτοιας μορφής καταναλωτικές συνήθειες» και καλεί «τους μικρομεσαίους επιχειρηματίες και τους καταναλωτές με την στάση τους, (μη συμμετοχή, αποχή κλπ), να μην επιτρέψουν την καθιέρωση τέτοιων μορφών εμπορικότητας». Η Black Friday γιορτάζεται μια μέρα μετά την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Η.Π.Α. (την τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου). Από το 1932 θεωρείται η αρχή της Χριστουγεννιάτικης περιόδου στην αγορά των Η.Π.Α. και τα μαγαζιά εκείνη την Παρασκευή ανοίγουν από νωρίς το πρωί και προσφέρουν διάφορα προϊόντα με τεράστιες εκπτώσεις. Η Black Friday δεν θεωρείται σε κανένα κράτος επίσημη αργία, όμως πολλοί υπάλληλοι σε μερικές πολιτείες των Η.Π.Α. παίρνουν ρεπό. Ο όρος Black Friday προέρχεται από την Φιλαδέλφεια, όπου χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψουν την βαριά και ενοχλητική κίνηση των πεζών και των οχημάτων που προέκυπτε μια μέρα από την Ημέρα των Ευχαριστιών. Ο όρος χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1961 και από τότε καθιερώθηκε. Τις τελευταίες δεκαετίες η Black Friday έχει διαδοθεί στον Καναδά, στην Αγγλία, στο Μεξικό, στην Ινδία και στο Πακιστάν. Για πολλά χρόνια, τα μαγαζιά στην Αμερική άνοιγαν στις 6:00 π.μ., όμως από τα μέσα του 2000 πολλά ανοίγουν από τις 5:00 ή και από τις 4:00. Το 2011 οι μαγαζάτορες των μεγαλύτερων αλυσίδων (συμπεριλαμβανομένων των Target, Kohl’s, Macy’s, Best Buy και Bealls) άνοιξαν για πρώτη φορά από τα μεσάνυχτα. Ακόμη και ο Εμπορικός Σύλλογος Αθηνών που μέλη του διοικητικού συμβουλίου του είχαν εκφράσει την έντονη αντίδρασή τους στην Black Friday, δεν έφτασαν μεν στο άλλο άκρο, να προτρέπουν δηλαδή τα μέλη τους να συμμετέχουν, αλλά φρόντισαν να ενημερώσουν για το τι προβλέπει η νομοθεσία. Διαφορετική πρακτική ακολουθεί ο Εμπορικός Σύλλογος Πειραιώς, ο οποίος απέστειλε επιστολή στα μέλη του στην οποία ενημερώνει για τον θεσμό της Black Friday, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «στόχος είναι η αναθέρμανση της αγοραστικής κίνησης ενόψει Χριστουγέννων, καθώς δίνεται η δυνατότητα  στους καταναλωτές να πραγματοποιούν αγορές προϊόντων με μοναδικές προσφορές». Στην επιστολή αναφέρεται επίσης: «Όσοι εκ των μελών μας επιθυμούν, μπορούν να συμμετέχουν προσφέροντας είδη της επιχείρησής τους στους πελάτες – καταναλωτές σε εξαιρετικά συμφέρουσες τιμές». "Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτές εξακολουθούν να ισχύουν στο ακέραιο" δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η αναπληρωτής συνήγορος Καταναλωτή και διευθύντρια του Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας, Αθηνά Κοντογιάννη. Όπως τόνισε η κ. Κοντογιάννη: "Σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για την προστασία του καταναλωτή στις περιπτώσεις των προσφορών, των εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών, προσφορές μπορούν να γίνονται σε όλη τη διάρκεια του έτους, εκτός από τις περιόδους των εκπτώσεων και αφορούν συγκεκριμένα προϊόντα ή προϊόντα ορισμένης κατηγορίας, σε κάθε περίπτωση κάτω από το 50% του συνόλου των ειδών που διαθέτει το κατάστημα. Βεβαίως, οι πλασματικές προσφορές είναι παράνομες και απαγορεύονται, γι’ αυτό και οι καταναλωτές πρέπει να είναι προσεκτικοί και προτείνεται να κάνουν σύγκριση τιμών πριν και μετά την περίοδο των προσφορών. Να θυμόμαστε ότι και κατά τη διάρκεια των προσφορών, τα δικαιώματά μας ως καταναλωτών εξακολουθούν τα ισχύουν στο ακέραιο. Η Ανεξάρτητη Αρχή "Συνήγορος του Καταναλωτή" και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Καταναλωτή Ελλάδας είναι στη διάθεση των καταναλωτών για την επίλυση τυχόν προβλημάτων".

www.dikaiologitika.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου